31.5.10

Jihad contra Israel (2)

Caroline Glick analisa o confronto de hoje entre os militares israelitas e os pseudo-activistas-humanitários(1), os antecedentes, as consequências e sobre o que deve Israel fazer para poder continuar a defender-se.
The Navy and other relevant bodies will no doubt study these failures. But they point to a larger strategic failure that has crippled Israel's capacity to contend with the information war being waged against it. Until this failure is remedied, no after-action investigation, no enhanced training, no new electronic warfare doodad will make a significant impact on Israel's ability to contend with the next Hamas flotilla that sets sail for Gaza.
The second indicator of the scope of the war against Israel is far more devastating than the list of groups that endorsed the pro-Hamas flotilla. That indicator is the fact that at the UN on Friday, 189 governments of 189 countries came together as one to savage Israel. There is no other issue that commands such unanimity. The NPT review conference demonstrated that the only way the international community will agree on anything is if its members are agreeing that Israel has no right to defend itself. The NPT review conference's campaign against Israel shows that the 222 organizations supporting Hamas are a reflection of the will of the majority - not a minority - of the nations of the world. (...)
Until US President Barack Obama took office, Israel's one steady asset in this war was the US. Until last year, the US consistently refused to join the Red-Green alliance because its leaders recognized that the alliance's campaign against Israel was part and parcel of the Red-Green campaign against US superpower status in the Middle East and throughout the world. Indeed, some US leaders recognized that the Red-Green alliance's animus towards Israel stemmed from the same source as its rejection of American exceptionalism.
(1) - Quanto ao estatuto dos passageiros do navio, supra referidos como pseudo-activistas-humanitários: trata-se, na verdade, de jihadistas que desobedeceram a vários avisos da marinha israelita para não entrar na zona do bloqueio naval a Gaza, que atacaram os soldados, por exemplo, projectando berlindes de vidro com fisgas (num dos videos da ocorrência pode ver-se os soldados israelitas em a contorcer-se como se estivesses a ser atacados por um enxame invisível).

Jihad contra Israel

Depois do confronto físico desta madrugada a bordo de um dos navios da frota que pretende romper o bloqueio israelita ao porto marítimo de Gaza, teve início a mais decisiva das guerras nas quais Israel está envolvido: a guerra informativa, na qual os media combatem Israel tomando claro partido pelo seus inimigos, quando não emitindo as notícias tal como são divulgadas pelos seus órgãos de propaganda. Seguiram-se as reacções dos partidos ditos progressistas, mas aliados dos regimes mais retrógrados. Entretanto, os países com políticas externas outrora responsáveis e clarividentes, manipulados pela desinformação mediática permanente e pressionados por uma opinião pública deformada por essa mesma propaganda, começam a exigir explicações de Israel. Esperemos que se dignem ouvir o que Israel tem para dizer. Finalmente, para se ter um vislumbre do alcance mais amplo destes incidente, já começaram os protestos anti-israelitas em vários países muçulmanos e os tumultos contra interesses israelitas, inclusive dentro de Israel, levados a cabo pela população muçulmana residente. No meio deste imbróglio, ocorreu-me, para permitir aos leitores seguirem os acontecimentos através de órgãos de informação não controlados pelos progressistas-reaccionários, criar uma pequena lista de sites noticiosos através dos quais é possível olhar para os acontecimentos de hoje e para os dos dias que se seguem através de outro prisma. Está à direita, logo abaixo do crucifixo. Para ajudar a obviar as nossas insuficiências como meio de seguir o conflito em curso, publico ainda, na íntegra, da autoria de Melanie Phillips, uma entrada no seu blogue na qual se pode encontrar um bom ponto da situação:

'Peace convoy'? This was an Islamist terror ambush As the international community rushes to condemn Israel for the violence on board one of the ships in the Gaza flotilla, which left a reported 10 people dead and dozens injured, it is now obvious that the real purpose of this ‘armada of hate’ was not merely the further delegitimisation of Israel but something far worse.

Gaza’s markets are full of produce, thousands of tons of supplies are travelling into Gaza every week through the Israeli-controlled border crossings, and there is no starvation or humanitarian crisis. It was always obvious that the flotilla was not the humanitarian exercise it was said to be. Here is footage of the IDF offering to dock the Marmara -- the main flotilla ship -- at Ashdod and transfer its supplies and being told ‘Negative, negative, our destination is Gaza’.

And now we can see that the real purpose of this invasion -- backed by the Turkish Humanitarian Relief Foundation (IHH), a radical Islamic organization outlawed by Israel in 2008 for allegedly serving as a major component in Hamas’s global fund-raising machine -- was to incite a violent uprising in the Middle East and across the Islamic world. As I write, reports are coming in of Arab rioting in Jerusalem.

The notion – uncritically swallowed by the lazy, ignorant and bigoted BBC and other western media – that the flotilla organisers are ‘peace activists’ is simply ludicrous. This research by the Danish Institute for International Studies details the part played by the IHH in Islamist terror in Afghanistan, Bosnia and Chechnya. According to the French magistrate Jean-Louis Bruguiere testifying at the Seattle trial of would-be al Qaeda Millenium bomber Ahmed Ressamin, the IHH had played ‘[a]n important role’ in the al Qaeda Millenium bomb plot targeting Los Angeles airport. It was also involved in weapons trafficking, and played in addition a key role in galvanizing anti-Western sentiment among Turkish Muslims in the lead-up to the 2003 war in Iraq. ‘Peace activists’ these people most certainly are not.

And this flotilla was but the latest jihadi attack, deploying the Islamists’ signature strategy of violence and media manipulation. Here from MEMRI (via Just Journalism) is a clip showing the hysteria against Israel being whipped up on board before the ships set sail, with the chanting of intifada songs about ‘Khaybar’ – the iconic slaughter of Jews by Muslims in the 7th century which is used as a rallying cry to kill the Jews today -- and threats of ‘martyrdom’. This was not merely a propaganda stunt, but a terrorist attack.

This is what the Jerusalem Post reported earlier today about what happened last night:

According to the IDF, the international activists ‘prepared a lynch’ for the soldiers who boarded the ships at about 2 a.m. Monday morning after calling on them to stop, or follow them to the Ashdod Port several hours earlier.

... Upon boarding the ships, the soldiers encountered fierce resistance from the passengers who were armed with knives, bats and metal pipes. The soldiers used non-lethal measures to disperse the crowd. The activists, according to an IDF report, succeeded in stealing two handguns from soldiers and opened fire, leading to an escalation in violence.

Also in the Jerusalem Post, David Horowitz wrote:

Benayahu said soldiers, who had been dispatched to block the flotilla because of fears that it was carrying weaponry and other highly dangerous cargo into the Hamas-controlled Strip, were attacked with knives and bars and sharpened metal implements.

Benayahu said two pistols that had been fired were subsequently found aboard the one ship, the Marmara, on which the violence erupted. And, most dramatically, he said that one IDF soldier had his weapon snatched away by one of the ‘peace activists’ on board, that this weapon was then turned against the IDF soldiers, who came under fire, and that they had no choice but to shoot back in self-defense.

... What seems urgent now is to make publicly available footage that shows exactly what did unfold. In early afternoon, video footage screened on Israel’s Channel 2 appeared to show one of those aboard the Marmara stabbing an IDF soldier. Any such footage should have been made available hours earlier. Critically, if footage showing a soldier’s weapon being snatched and turned on the IDF troops exists, it should be broadcast, and the sooner the better.

Some of this footage is now available on the web but much of it is hard to follow: as ever, the Israelis have been far too slow in making the most telling images and information available in comprehensible form (including in English rather than in Hebrew, for heaven’s sake!). This clip appears to show masked and armed flotilla activists beating Israeli soldiers (although here is the BBC report accompanying that footage, in which the voiceover appears to be claiming, perversely, that the people in masks were Israeli soldiers. That said, the report on Radio Four’s World at One was fair and balanced).

This clip shows an Israeli soldier being stabbed. This IDF clip and this one show attacks on the commandoes including throwing one off the deck, attacking others with a metal pole and a firebomb and an attempted kidnap of another.

It is also becoming clearer as the day wears on that, far from storming the boats in order to attack those on board, the Israelis were hopelessly ill-prepared for the violence they encountered. Israel’s Channel 10 and IDF radio have reported that the Israeli naval commandos were equipped with paint ball rifles to ensure minimum casualties among the flotilla terrorists, with their hand guns to be used only as a last resort. The terrorists tried connecting the steel cables from the overhead helicopters to the boat's antenna, in order to cause the helicopters to crash. Only when the terrorists beat the soldiers with iron rods, stabbed them with knives and tried to lynch them did the soldiers respond. The Israeli commandoes were pushed down stairs, thrown overboard, and shot at.

Here is a report by an Israel army radio reporter on board:

‘The activists had many things ready for an attack on the soldiers,’ Lev-Rom said, ‘including, for instance, a box of 20-30 slingshots with metal balls; these can kill. There were also all sorts of knives and many similar things. These are what they call “cold” weapons, as opposed to live fire. It was quite clear that a lynch had been prepared.’

Lev-Rom said, however, that it appears the army, ‘even though it prepared for many different scenarios, was not ready for this one. The army seems not to have known what type of people were there and what type of weapons they had. It was hard for Israel to conceive that the ship, sponsored by the country of Turkey, would have such weapons. Israel was prepared to deal with anarchists, and instead had to deal with terrorists – that’s the feeling here.’

Here** is an even more vivid account showing how unprepared the Israeli soldiers were:

Navy commandoes slid down to the vessel one by one, yet then the unexpected occurred: The passengers that awaited them on the deck pulled out bats, clubs, and slingshots with glass marbles, assaulting each soldier as he disembarked. The fighters were nabbed one by one and were beaten up badly, yet they attempted to fight back.

However, to their misfortune, they were only equipped with paintball rifles used to disperse minor protests, such as the ones held in Bilin. The paintballs obviously made no impression on the activists, who kept on beating the troops up and even attempted to wrest away their weapons.

One soldier who came to the aid of a comrade was captured by the rioters and sustained severe blows. The commandoes were equipped with handguns but were told they should only use them in the face of life-threatening situations. When they came down from the chopper, they kept on shouting to each other ‘don’t shoot, don’t shoot,’ even though they sustained numerous blows.

The Navy commandoes were prepared to mostly encounter political activists seeking to hold a protest, rather than trained street fighters. The soldiers were told they were to verbally convince activists who offer resistance to give up, and only then use paintballs. They were permitted to use their handguns only under extreme circumstances.

The planned rush towards the vessel’s bridge became impossible, even when a second chopper was brought in with another crew of soldiers. ‘Throw stun grenades,’ shouted Flotilla 13’s commander who monitored the operation. The Navy chief was not too far, on board a speedboat belonging to Flotilla 13, along with forces who attempted to climb into the back of the ship.

The forces hurled stun grenades, yet the rioters on the top deck, whose number swelled up to 30 by that time, kept on beating up about 30 commandoes who kept gliding their way one by one from the helicopter. At one point, the attackers nabbed one commando, wrested away his handgun, and threw him down from the top deck to the lower deck, 30 feet below. The soldier sustained a serious head wound and lost his consciousness.

Only after this injury did Flotilla 13 troops ask for permission to use live fire. The commander approved it: You can go ahead and fire. The soldiers pulled out their handguns and started shooting at the rioters’ legs, a move that ultimately neutralized them. Meanwhile, the rioters started to fire back at the commandoes.

It is becoming ever more clear that Islamist terror attacks like this are fiendishly staged theatrical events in which the western media – and beyond them, western governments -- play an absolutely essential role in the drama. If those media and governments refused to swallow the lies and instead called operations like this and the players behind it for what they actually are, such terrorist operations would not happen. The Islamist strategy of war against Israel is carefully calibrated to deploy the most effective weapon in its armoury in the cause of jihadi violence – the western media. Right on cue, western governments accordingly deliver their own script in condemning the victims of terror for defending themselves. And so, courtesy of the west’s fifth columnists, yet another nail is driven into the west’s own coffin.

Let’s see whether this time the western elites show any signs of waking from their lethal trance.

Update: I am told that the Jewish Chronicle website was taken down earlier (now restored) by a massive denial of service, apparently to shut down its balanced coverage of the Ashdod flotilla incident. The JC's teccies, and the server hosts, say this hasn't been caused by just one or two people --- it's clearly now co-ordinated and growing.

**Update 2: The journalist who wrote this account, Ron Ben-Yishai, cannot be accused of being an Israel government stooge: it was Ben-Yishai who in 1982 was first into the Palestinian refugee camps at Sabra and Shatila in Beirut and blew the whistle on the massacre there that had been perpetrated by the Phalangists while Ariel Sharon looked the other way.

19.5.10

Videoteca do islamismo: «Islam Rising (1 of 4)»

O leitor assíduo do Também Isto É Vaidade que nos tenha seguido para aqui, não encontrará nenhuma revelação surpreendente neste video; o seu valor consiste sobretudo em condensar muita informação reveladora da verdadeira natureza do islão e do processo de conquista, simultaneamente subversivo e beligerante, em curso nas sociedades ocidentais. Um bom video, portanto, para distribuir pelos amigos e colegas que tenham alguma curiosidade pela matéria, que não estejam satisfeitos com as ladainhas islamófilas que se ouvem continuamente. Via Kitman TV. N.B.: O video foi removido do Metacafe. Encontrei-o num outro servidor:
Islam Rising: Part 1 of 4 - Watch more Videos at Vodpod.

17.5.10

Uma aglo-saxónica na Praça de S. Pedro

In Life Site News:

Sunday's Papal Rally: Whatever the Mainstream Media Says, the Reality is Love

There is one thing that still surprises me about Italy: the Italians love the pope. Even when they don’t necessarily listen to or obey him on every point, even when he is not an Italian, the Italians have a genuine and very warm paternal relationship with the holder of the Keys. This Sunday, 150,000 people packed into St. Peter’s Piazza to hear Benedict XVI give an address after reciting the Regina Caeli, and to show their Holy Father their love and support after the trying period of the last few months.

I suppose coming from the Anglo world, imbued with its perpetually simmering anti-Catholicism inherited from the Elizabethans and the Glorious Revolution, it will always come as a pleasant surprise to see that, whatever vitriol the mainstream media of the anglosphere continues to pour onto this papacy, that vitriol is not the reality. Whatever Reuters or the New York Times or even Ansa will tell you, the crowd of over 150,000 people gathered in St. Peter’s Piazza on Sunday were nearly beside themselves with joy to see their Papa.

It has been unseasonably cold and raining more or less steadily for weeks, and being still something of a newbie around here, I had not expected to have to hurry on Sunday. Still thinking like an Anglo and not expecting the Italian enthusiasm for their pope, I had planned to make my way over to St. Peter’s Piazza about 11:30, and thought I could take a leisurely 9:30 train into the City and take the bus down to the Campo di Fiori to have a sandwich and a cup of awful Roman tea first. But in the café a television was playing live coverage of the Piazza and I could see the crowd was already, at 10:45, starting to fill the huge space. I took my panino di pollo to go.

I had read that the Piazza could hold about 100,000 people, and remembered the day a couple of years ago when the Italians gathered to give a collective two-fingers-up to Rome’s heavily secularist Sapienza University, who had insulted their Holy Father by rescinding his invitation to speak. The English-language press was most reluctant to report that thousands of happy, shouting, smiling Sapienza students filled the square at the General Audience that week.

Today they are admitting that the Piazza held over 150,000 on Sunday, called together from all over Italy by a coalition of Italian lay associations - and that seems about right. What they don’t seem to want to report is the spell of joy that held them, many of whom waited for hours to see and hear and shout cheers to the pope.

Huge banners were draped on the colonnade: “Together with the pope," “Don't be afraid, Jesus won out over evil.”

The media love to report that Benedict is not as “charismatic” as his immediate predecessor, implying that his academic mind and reserved manner has failed to captivate the public. But they have underestimated the Italians, who buy Dante and Goethe to read on the train in the mornings. Benedict’s popularity shows that the Italians are not fools, and know how to judge the character of a man.

Today’s Associated Press headline “Thousands flock to Vatican to back pope over abuse,” demonstrates the MSM’s failure to Get It, more or less completely. The huge crowd of faithful was not there because of “abuse.” They were there for love.

I have been in large crowds plenty of times, but there is something about a Catholic rally in Rome that is different. There were immaculately dressed elderly Roman couples, he in felt fedora and she in fur-trimmed tweeds; there were hordes of kids in matching yellow and red caps sitting on the cobbles; young nuns in full habits; fathers holding their children on their shoulders; Roman fashionistas tottering on the cobbles in their ridiculous pointy heels talking, as all Romans do, loudly into their mobile phones; groups of 20-something university students holding banners that carried on the shout “We’re With Our Papa!” Signs showed that people had come from Umbria, Tuscany and Naples, and the coach buses lined up outside the colonnade kept bringing more.

I was reminded of World Youth Day, which I attended in Toronto in 2002, at which there were 800,000 equally happy people. But in the Piazza on Sunday, there was no hint of the rock-concert atmosphere that often typifies such Catholic “youth” events in North America. These people were there not to be entertained, but to pray, and their reverential decorum showed they knew how to behave in church, even an outdoor church. This was something natural to them, buried deep in their bones, in a way that North Americans cannot emulate. As I walked around taking pictures during the Mass, I realized no one was talking, not even the children. People stood or sat with heads bowed, listening, praying, giving responses in Italian. It is quite an experience to be in such a huge crowd when nearly all of them genuflect at once.

When the Mass was ended, and I had struggled to a spot close enough to the Apostolic Palace to get a good photo, all eyes turned up to the office window, second from the right, top floor, as everyone here knows. For half an hour cheers broke out, they chanted the name “Benedetto,” and young men and boys shouted “Viva il Papa!” followed by more cheers. About ten feet away from me, a plain-clothes Swiss Guard, complete with grey suit, dark glasses, microphone clipped to his collar and a coiled ear piece over one ear, saw me watching him with interest and smiled broadly, though he never stopped scanning the crowd.

At ten minutes to 12, the windows of the office opened and the two men who draped the long red velvet banner with the papal keys in gold were greeted with ecstatic shouts. For another few minutes, the excitement built and when the white figure of Pope Benedict appeared, arms raised in greeting, the crowd was a single voice of joy, like ocean breakers. Flags and signs, umbrellas, caps and jackets waved, beaming children bounced on their fathers’ shoulders, young nuns brushed away tears.

The noise was stopped in a moment, though, as 75,000 people shushed the other 75,000. They wanted to hear him speak.

My Italian still isn’t great, but I got it. “Thank you for your presence and trust,” he said. “All of Italy is here.”

“The true enemy to fear and to fight against is sin, the spiritual evil that unfortunately sometimes infects even members of the church.”

Standing there, listening to the sound of 150,000 voices praying the Regina Caeli in Latin, I was reminded that the doom and gloom conveyed by the media is not the full picture. Statements and press releases, even homilies and lectures, do not convey the foundational principle of the Catholic Church, which is love.

Love that cannot be conveyed in abstracts, or principles or even ultimately doctrines, but must by its nature be personal. Pope Benedict, the man, is loved by Catholics because he has defended the Truth, Christ, whom the Church teaches everyone needs, and without whom nothing is good, or beautiful or true. The real drama of the Catholic faith is this love, in the face of all the sneering vitriol and cynicism that the world can throw.

16.5.10

Æternæ dignum posteritatis opus!

Ainda ressacantes da visita do Sr. das Chaves ao nosso povo, não esqueçamos as coisas que vimos e ouvimos, nem as descartemos já do pensamento quais margaritas ad porcos. Pelo contrário, convém percorrermos as palavras que Sua Sanctidade se dignou compôr para nós, e demais acontecimentos paralelos pertinentes. Com certeza que já o fizemos quando acompanhámos o Bendito Papa durante o vôo para Lisboa com os jornalistas, no aeroporto da Portela com o C. Silva, no mosteiro dos Jerónimos com honras militares e infantis, no palácio de Belém com os funcionários, na Missa do Terreiro do Paço virado para o Christo-Rei com o Cardeal Patriarcha e à vista do Eanes e do Lopes, com milhares de jovens logo a seguir, na Missa particular da nunciatura, no CCB com o Bispo do Porto e o cineasta invicto, com o José Sórcatos, na viagem de helicóptero até à Capelinha das Aparições, nas Vesperis com os sacerdotes e com o Bispo de Aveiro, na esplanada com o terço na mão e a vela na outra, na Missa com o Secretário vaticano, na Missa da solemnidade com o Bispo de Fátimaos doentes e os peregrinos, à tarde limpando torpezas e exaltando os bons samaritanos com outro Bispo, um Archibispo e ainda todos os prelados, no último dia quebrando o protocolo, agradecendo a tarte de noz e tirando uma fotografia de família antes de embarcar, no Papamobile desde Gaia até à Câmara do Porto, na Avenida dos Aliados com o Bispo e milhares de fiéis, no aeroporto Sá Carneiro com o P.R., e enquanto enviava um telegrama no regresso para a cidade æterna. Mas finda a refrega importa agora degustar em silenciosa alegria cada fragrância, e colher a seu tempo fructos maturos para combater ameaças antigas.


Nossa Senhora, rogai por nós.

Os conselhos do xeque

Um muçulmano belga, ou residente na Bélgica, dirige-se ao xeque Abu Muhammad Al-Maqdisi pedindo-lhe orientação estratégica na persecução do objectivo de qualquer muçulmano observante: a implantação do islão como religião universal, pela força se necessário for(1), instaurando um regime islâmico não-democrático, com a sharia como única lei, uma vez que a legitimidade de uma lei vem apenas de Alá. Eis um excerto da missiva:
«(...) "We are a group of your brothers living in Belgium. Allah willing, we are engaged in the duty of calling people to Allah and spreading words of truth about the unity of Allah. A short time ago, we established, by Allah's grace, a special organization dedicated to calling for the implementation of and support for Allah's shari'a and to the refutation of democracy, so that people will know that we, as Muslims, will never accept any religion other than Islam or any law other than Allah's law. (...) "We now ask you, honorable sheikh, to offer us some brief advice and some directions that will be of benefit to us in calling people to Allah, and that will serve us a proof to people [of the correctness of our path], after the Quran and the sunna of Allah's Prophet (...).»
E aqui fica um excerto da resposta, aquele presumivelmente mais relevante, no qual fica clara a intenção de implantar o islão pela força, assim que os muçulmanos tenham capacidade para o fazer. Até lá, aos muçulmanos é pedido que sejam cidadãos exemplares e que se dediquem ao proselitismo, tentando ampliar, entre os infiéis, as fileiras do islão:
«Muslims Should "Not Get Entangled in Beginning the Conflict with the Regimes Too Early, While They Are Still in a State of Weakness and Are Incapable of Concluding the Conflict" "Likewise, I give you the same advice that I give to Muslims in a state of weakness in general, in every land in which they do not have a plan for [conducting] armed confrontation with the regimes under which they live, due to the weakness of their abilities, the fact that the circumstances are not ripe, or because the place is unfitting for such [a confrontation], or for other reasons that are to be evaluated by those knowledgeable about the reality [of this country], the [Muslims'] abilities, and the stage that has been reached in their proselytizing. [I advise them] to not get entangled in beginning the conflict with the regimes too early, while they are still in a state of weakness and are incapable of concluding this conflict, while they are still lacking in expertise and abilities, and while their strategy at the present time does not allow this.

"I advise them, as long as they are incapable [of armed confrontation], to occupy themselves with calling people to belief in Allah's unity, as I said earlier, and to be good ambassadors for the Islamic nation. They should demonstrate the morals of Islam in their dealings with people. They should not betray others or act treacherously or dishonestly. They have an excellent role model in the Prophet, Allah's prayer and peace be upon him. (...)»

A tradução para português deste excerto do conselho do xeque pode ser lida no blogue Islão a Nú. (1) - It has been narrated on the authority of Abdullah b. 'Umar that the Messenger of Allah said: I have been commanded to fight against people till they testify that there is no god but Allah, that Muhammad is the messenger of Allah, and they establish prayer, and pay Zakat and if they do it, their blood and property are guaranteed protection on my behalf except when justified by law, and their affairs rest with Allah. Ver também Violence e Qur'an, Hadith and Scholars:Offensive Fighting Mandated.

14.5.10

Livro de Introvigne sobre os casos de pedofilia na Igreja

Preti pedofili, San Paolo, Cinisello Balsamo (Milano) 2010 Secondo Benedetto XVI la tragedia dei preti pedofili ha fatto più danni alla Chiesa delle grandi persecuzioni, di cui pure la storia è piena. La colpa, anzitutto, è degli stessi preti pedofili, «vergogna e disonore» per la Chiesa secondo le parole del papa. Sulla base della Lettera ai cattolici dell’Irlanda di Benedetto XVI, riprodotta in appendice, e di anni di ricerche sociologiche sul tema Massimo Introvigne si chiede come una simile sconcertante vicenda sia stata possibile nella Chiesa, e concentra la sua attenzione sulla rivoluzione e la contestazione contro la morale degli anni 1960 all’esterno e all’interno del mondo cattolico. Dalla triste realtà dei preti pedofili Introvigne distingue però l’amplificazione del loro numero attraverso statistiche fasulle, e il sospetto generalizzato ingiustamente gettato sui sacerdoti nel loro insieme, sulla Chiesa e su Benedetto XVI da una lobby laicista, i cui argomenti sono sistematicamente smontati con il rigore del sociologo e la passione del cattolico che si sente vicino a un papa addolorato e calunniato.
Sobre o autor:
MASSIMO INTROVIGNE, sociologo che ha al suo attivo trent’anni di studi e oltre quaranta volumi dedicati in particolare al pluralismo religioso e ai casi di violenza collegati alla religione, dirige a Torino il CESNUR (Centro Studi sulle Nuove Religioni), una delle maggiori istituzioni mondiali che si occupano di rilevare e descrivere i fenomeni religiosi in Italia e nel mondo. È vice-presidente dell’APSOR (Associazione Piemontese di Sociologia delle Religioni) e vice-responsabile nazionale di Alleanza Cattolica.

13.5.10

Bispos escoceses encomendam música para o novo missal em língua inglesa

A Igreja que está na Escócia cuida da sua língua e da dignidade da música litúrgica que há-de oferecer ao Papa na sua visita ao Reino Unido agendada para Setembro. In New Liturgical Movement:

Music for the Pope's U.K. Visit

It is widely known that the new English translation of the Roman Missal has now received its recognitio, and it is hoped that music "worthy of the temple" will be composed for it. News has now gone public that the acclaimed Scottish composer, James Macmillan, who is a lay Dominican, has been commissioned by the bishops of Scotland, England and Wales to write music for the Pope's visit to the U.K. this September. He has been specifically asked to use the new translation, and so, it is believed that this will be the first musical setting of it to be written and sung. The Mass will be sung in Glasgow and Coventry and the papal Masses, and MacMillan will also be writing a motet for the beatification of Cardinal Newman in Coventry. Work on the Mass should be complete by the end of the month. There is more information on this at the Scottish Catholic Observer. James MacMillan's music is deeply religious, inspired by his Scottish musical heritage, and also rooted in Dominican chant. His recent 'St John Passion', which has been widely acclaimed, is a good example of this, and there is an audio clip from it online. There are many more samples of his music, including liturgical music, here. Above is a photo of JamesMacMillan receiving the first blessing of a Dominican priest and fellow composer.

Aprendamos com os bispos escoceses. Talvez para a próxima visita papal ― Deus queira que de Bento XVI ― a Igreja que está em Portugal possa fazer o mesmo a um dos muitos compositores em actividade entre nós ― por que não ao compositor distinguido com o privilégio de beijar a mão do Papa, dia 12 de Maio, no Centro Cultural, Eurico Carrapatoso, meu primeiro e muito querido mestre?

ENCONTRO DO PAPA BENTO XVI COM AS ORGANIZAÇÕES DA PASTORAL SOCIAL (excertos)

(...) No meio de tantas instituições sociais que servem o bem comum, próximas de populações carenciadas, contam-se as da Igreja Católica. Importa que seja clara a sua orientação de modo a assumirem uma identidade bem patente: na inspiração dos seus objectivos, na escolha dos seus recursos humanos, nos métodos de actuação, na qualidade dos seus serviços, na gestão séria e eficaz dos meios. A firmeza da identidade das instituições é um serviço real, com grandes vantagens para os que dele beneficiam. Passo fundamental, além da identidade e unido a ela, é conceder à actividade caritativa cristã autonomia e independência da política e das ideologias (cf. Bento XVI, Enc. Deus caritas est, 31 b), ainda que em cooperação com organismos do Estado para atingir fins comuns. As vossas actividades assistenciais, educativas ou caritativas sejam completadas com projectos de liberdade que promovam o ser humano, na busca da fraternidade universal. Aqui se situa o urgente empenhamento dos cristãos na defesa dos direitos humanos, preocupados com a totalidade da pessoa humana nas suas diversas dimensões. Exprimo profundo apreço a todas aquelas iniciativas sociais e pastorais que procuram lutar contra os mecanismos sócio-económicos e culturais que levam ao aborto e que têm em vista a defesa da vida e a reconciliação e cura das pessoas feridas pelo drama do aborto. As iniciativas que visam tutelar os valores essenciais e primários da vida, desde a sua concepção, e da família, fundada sobre o matrimónio indissolúvel de um homem com uma mulher, ajudam a responder a alguns dos mais insidiosos e perigosos desafios que hoje se colocam ao bem comum. Tais iniciativas constituem, juntamente com muitas outras formas de compromisso, elementos essenciais para a construção da civilização do amor. (...)

Dois marroquinos expulsos de Itália por pretenderem matar o Papa

Esta é daquelas notícias que contradiz a propalado pacifismo do islão. Não se trataria, porém, de um acto tresloucado de um par de extremistas; seria a consequência natural da beligerante supremacia islâmica, tal como se encontra no Alcorão e nas Hadices:
«Un jeune étudiant marocain, expulsé le 29 avril d'Italie avec un compatriote à la suite d'un décret du ministre de l'Intérieur, voulait tuer le pape Benoît XVI, affirme l'hebdomadaire italien Panorama dans son édition à paraître demain. Mohammed Hlal, 27 ans, étudiant en communication internationale et Ahmed Errahmouni, 22 ans, étudiant en physique et mathématiques, vivaient à Pérouse, dans le centre de l'Italie, quand ils ont été expulsés d'Italie sous le motif de "prévention du terrorisme" car représentant "une menace pour la sécurité de l'Etat", selon le décret du ministre Roberto Maroni. Panorama, hebdomadaire appartenant à la famille du chef du gouvernement Silvio Berlusconi, affirme dans son dernier numéro que Mohammed Hlal voulait tuer le pape, selon des écoutes téléphoniques effectuées par la police anti-terroriste italienne. "Hlal a exprimé le souhait de voir mourir le chef de l'Etat de la Cité du Vatican (le pape, ndlr), affirmant être prêt à l'assassiner pour avoir la garantie du paradis", écrit le décret d'expulsion signé par le ministre Maroni, selon un extrait de son article diffusé à l'avance par Panorama. Les deux étudiants ont été expulsés le 29 avril vers le Maroc sur un vol direct entre Rome et Casablanca.»
Via Bivouac-ID.

Encontro do Papa Bento XVI com os bispos portugueses, por ocasião da visita pastoral a Portugal: saudação de D. Jorge Ortiga

(...) [N]ão se presuma (...) que tudo são rosas e frutos doces. Portugal tem conhecido, a par do progresso e modernidade, factores de perturbação. Conhece a indiferença, o ateísmo, o indiferentismo, o racionalismo, o hedonismo, os atropelos à vida e à instituição familiar, o desnorte no plano ético, a miséria social. Vivemos imersos na “modernidade líquida”, onde as referências cristãs começam a liquefazer-se, fruto de uma campanha que nos quer situar no mundo dos retrógrados e ousa propor modelos comuns a outras mentalidades e apresentados como progressistas. Desconsidera-se a história e não se considera uma alma que a sociedade globalizada vai desvirtuando. Neste contexto e ambiente, os bispos das vinte dioceses e do Ordinariato Castrense estão empenhados em “repensar” uma pastoral marcada pelo testemunho de unidade e voltada para os novos desafios que a mudança civilizacional nos proporciona. Pretende-se dar prioridade à fé como encontro com o Ressuscitado. Apenas Ele é capaz de mudar a vida, enamorar os leigos e os sacerdotes e suscitar uma nova consciência missionária. Desejamos caminhar para um novo estilo de vida, marcado pelo compromisso e pela paixão ao nosso país, a necessitar de uma urgente reevangelização, nunca esquecendo a responsabilidade histórica de partir para outros continentes. Queremos ser esperança para todos os portugueses; comprometemo-nos na afirmação da ética e dos valores cristãos; prosseguimos os esforços para um revigoramento de uma fé capaz de dar sentido à vida e geradora de compromissos com as causas nobres, numa aliança entre a racionalidade e abertura ao mistério; testemunhamos a caridade de quem acredita que o amor a todos, sem discriminações de nenhuma espécie, gerará uma sociedade mais fraterna e justa, porque apostado em promover um desenvolvimento integral que, comprometido com todas as realidades humanas, as plenifica com a abertura às exigências do transcendente; não renunciamos ao direito de propor a dignidade familiar como expressão do amor de um homem e de uma mulher, orientada para a geração e educação, e como célula elementar e garantia de um futuro verdadeiramente humano e aberto à transcendência. Testemunhamos gratidão pela presença de Vossa Santidade e ousamos pedir e esperar palavras orientadoras (...) na certeza de que as incarnaremos nos nossos projectos diocesanos, para os quais solicitamos a Vossa Bênção Apostólica. Que Maria, Nossa Senhora de Fátima e Mãe da Igreja, seja o modelo para as nossas vidas e para as nossas comunidades, de modo a “guardarmos no coração” a Palavra de Deus e nos empenharmos com renovado entusiasmo a testemunhar “as maravilhas que Deus” – e só Ele – faz em nós, mesmo perante as nossas fragilidades e limitações. Que Ela seja alento, consolação e estímulo neste tempo de confronto com realidades que nos entristecem e corresponsabilizam. Da parte do Episcopado Português aceite, Santidade, a expressão de uma comunhão, efectiva e permanente, que reforçamos neste contexto da vida eclesial.

12.5.10

Chove

São 18:38h de 12 de Maio de 2010. Chove em Lisboa, poucas horas depois do Papa ter partido para Fátima.

Dhimmitude em escola católica britânica

Alunos de escola católica do Reino Unido recusam visita obrigatória a mesquita. Como em tantas outras circunstâncias, lê-se a notícia e fica-se com a impressão que as únicas pessoas que mantêm a sua sanidade mental e intelectual são os pais das crianças refractárias à visita e que a escola perdeu o norte, se não da sua missão ao menos do modo pelo qual deve educar:

«A Catholic schoolgirl has been branded a 'truant' by her teachers after she refused to dress as a Muslim for a school field trip to a mosque.

Staff had ordered 14-year-old Amy Owen and her classmates to dress in headscarf, wear trousers or leggings and keep her arms covered for the compulsory visit to the mosque after it was arranged to promote 'community cohesion.

(...)

But when Amy refused to dress in Muslim attire for the visit to Al Rahma Mosque in Toxteth, Liverpool, staff warned her about rules and said refusal would mean non attendance which would then be marked down as an 'unauthorised absence.'

In a stern letter to her family with words in block capitals and underlined, the school's headmaster Peter Lee said the visit was 'as compulsory as a geography field trip.'

He added: 'There are two reasons for these visits. One is that the scheme of work in religious studies REQUIRES children to have knowledge and understanding of other world religions.

'The second is that the school is REQUIRED to promote tolerance respect and understanding. This is known as community cohesion. A failure to do this could result in an unwelcome inspection judgement. None of us would relish that.

'Whilst I may not require you to pay for this I must require your child to participate.'

It is believed up to ten other families from Amy's Year 9 classes also refused to dress as Muslims and were marked down in the truanting register.

But Amy's mother Michelle Davies, 34, a home help said: 'It's like they're putting a gun to your head - either you go to a mosque, or you're marked down as an unauthorised absence on your record - that's it no two ways about it.

(...)

'It's like they are saying she is playing truant for not wearing a head scarf. If the trip had been without the leggings and the headscarf, that would have been fine but I wasn't having my daughter dressed in the Muslim way.

'She's proud of her school uniform and what it represents and she should be able to wear it like she would on any normal school trip.

'She likes to learn, she takes history and she is really interested in it, she wants to learn, but she can do that her classroom without changing the way she dresses.

'I even did some research on the internet about non-Muslims attending mosques and it says you don't have to adhere to the dress code.

'I also fail to see how a three-hour trip to a mosque is of any educational value to a Catholic when she can learn about the Muslim faith in the classroom.

'I can guarantee that if there were ten Muslim girls coming to our school it would adhere to what they wanted, because that's their faith, their religion, their dress code.'

The school claimed it had arranged the trip in accordance with diktats sent down by Oftsted and the Roman Catholic diocese and said it to abide by a 'strict dress code.'

Mrs Davies who has two other children said: 'No sooner had I objected to the dress code, I got a phone call from her head of year saying I don't see what the problem is, it teaches them respect. I said to her, is that not my job and your job as a school?

'Then she asked it was a problem with the cost, and I told her not to patronize me. I said it was for religious reasons. I'm not a devout Catholic, I've never claimed to be but my daughter is a white, British Catholic girl - not a Muslim girl, therefore she is not adhering to a Muslim dress code.

'The next thing Amy was in Mr Lee's office with three other kids being told it was a compulsory trip. He gave me a parent consent form, but I didn't give my consent and I was told it would be an unauthorised absence.

'I'm so angry - in particular with the letter Mr Lee sent with bits underlined and words in block capitals. (...)

'I had to send a letter in to the school explaining why Amy was absent, and I explained exactly why Amy wasn't there.

'What really infuriates me is that if she wore leggings to school, she would be told to take them off because they're not school uniform.

'If Muslim girls came to Amy's school, the school would probably allow them to wear their leggings and head scarf because it is respectful. If they were told to remove them, there would be uproar.'

Another parent Kirsty Ashworth, of Ellesmere Port, whose daughter Charlie Sheen was due to attend the trip said: 'I didn't see the educational benefit of it and I can't see how it would help her get a job or anything like that.

'I'm not racist or anything but I send my daughter to an English speaking catholic school, so I don't see why she should dress as a Muslim.'

A spokesman for the school said: 'In keeping with accepted good practice we are pleased to provide students with an experience of a visit to a Mosque and the chance to talk and question a representative of the community which it serves.

'This is an exciting and for many, a unique opportunity to learn at first hand how Islamic practices and beliefs map against their own.

'We hope to provide other experiences to further our students' appreciation and tolerance for faiths and culture as opportunities present themselves, as all good schools will do in the name of education.'»

Via Jihad Watch.

ENCONTRO COM O MUNDO DA CULTURA: DISCURSO DO PAPA BENTO XVI, Lisboa, 12 de Maio de 2010

Venerados Irmãos no Episcopado, Distintas Autoridades, Ilustres Cultores do Pensamento, da Ciência e da Arte, Queridos amigos, Sinto grande alegria em ver aqui reunido o conjunto multiforme da cultura portuguesa, que vós tão dignamente representais: Mulheres e homens empenhados na pesquisa e edificação dos vários saberes. A todos testemunho a mais alta amizade e consideração, reconhecendo a importância do que fazem e do que são. (...) [A] cultura reflecte hoje uma «tensão», que por vezes toma formas de «conflito», entre o presente e a tradição. A dinâmica da sociedade absolutiza o presente, isolando-o do património cultural do passado e sem a intenção de delinear um futuro. (...) A referida tradição originou aquilo a que podemos chamar uma «sabedoria», isto é, um sentido da vida e da história, de que fazia parte um universo ético e um «ideal» a cumprir por Portugal, que sempre procurou relacionar-se com o resto do mundo. A Igreja aparece como a grande defensora de uma sã e alta tradição, cujo rico contributo coloca ao serviço da sociedade; esta continua a respeitar e a apreciar o seu serviço ao bem comum, mas afasta-se da referida «sabedoria» que faz parte do seu património. Este «conflito» entre a tradição e o presente exprime-se na crise da verdade, pois só esta pode orientar e traçar o rumo de uma existência realizada, como indivíduo e como povo. De facto, um povo, que deixa de saber qual é a sua verdade, fica perdido nos labirintos do tempo e da história, sem valores claramente definidos, sem objectivos grandiosos claramente enunciados. Prezados amigos, há toda uma aprendizagem a fazer quanto à forma de a Igreja estar no mundo, levando a sociedade a perceber que, proclamando a verdade, é um serviço que a Igreja presta à sociedade, abrindo horizontes novos de futuro, de grandeza e dignidade. Com efeito, a Igreja «tem uma missão ao serviço da verdade para cumprir, em todo o tempo e contingência, a favor de uma sociedade à medida do ser humano, da sua dignidade, da sua vocação. […] A fidelidade à pessoa humana exige a fidelidade à verdade, a única que é garantia de liberdade (cf. Jo 8, 32) e da possibilidade dum desenvolvimento humano integral. É por isso que a Igreja a procura, anuncia incansavelmente e reconhece em todo o lado onde a mesma se apresente. Para a Igreja, esta missão ao serviço da verdade é irrenunciável» (Bento XVI, Enc. Caritas in veritate, 9). Para uma sociedade composta na sua maioria por católicos e cuja cultura foi profundamente marcada pelo cristianismo, é dramático tentar encontrar a verdade sem ser em Jesus Cristo. Para nós, cristãos, a Verdade é divina; é o «Logos» eterno, que ganhou expressão humana em Jesus Cristo, que pôde afirmar com objectividade: «Eu sou a verdade» (Jo 14, 6). A convivência da Igreja, na sua adesão firme ao carácter perene da verdade, com o respeito por outras «verdades» ou com a verdade dos outros é uma aprendizagem que a própria Igreja está a fazer. Nesse respeito dialogante, podem abrir-se novas portas para a comunicação da verdade. «A Igreja – escrevia o Papa Paulo VI – deve entrar em diálogo com o mundo em que vive. A Igreja faz-se palavra, a Igreja torna-se mensagem, a Igreja faz-se diálogo» (Enc. Ecclesiam suam, 67). De facto, o diálogo sem ambiguidades e respeitoso das partes nele envolvidas é hoje uma prioridade no mundo, à qual a Igreja não se subtrai. (...) Constatada a diversidade cultural, é preciso fazer com que as pessoas não só aceitem a existência da cultura do outro, mas aspirem também a receber um enriquecimento da mesma e a dar-lhe aquilo que se possui de bem, de verdade e de beleza. Esta é uma hora que reclama o melhor das nossas forças, audácia profética, capacidade renovada de «novos mundos ao mundo ir mostrando», como diria o vosso Poeta nacional (Luís de Camões, Os Lusíadas, II, 45). Vós, obreiros da cultura em todas as suas formas, fazedores do pensamento e da opinião, «tendes, graças ao vosso talento, a possibilidade de falar ao coração da humanidade, de tocar a sensibilidade individual e colectiva, de suscitar sonhos e esperanças, de ampliar os horizontes do conhecimento e do empenho humano. […] E não tenhais medo de vos confrontar com a fonte primeira e última da beleza, de dialogar com os crentes, com quem, como vós, se sente peregrino no mundo e na história rumo à Beleza infinita» (Discurso no encontro com os Artistas, 21/XI/2009). Foi para «pôr o mundo moderno em contacto com as energias vivificadoras e perenes do Evangelho» (João XXIII, Const. ap. Humanae salutis, 3) que se fez o Concílio Vaticano II, no qual a Igreja, a partir de uma renovada consciência da tradição católica, assume e discerne, transfigura e transcende as críticas que estão na base das forças que caracterizaram a modernidade, ou seja, a Reforma e o Iluminismo. Assim a Igreja acolhia e recriava por si mesma, o melhor das instâncias da modernidade, por um lado, superando-as e, por outro, evitando os seus erros e becos sem saída. O evento conciliar colocou as premissas de uma autêntica renovação católica e de uma nova civilização – a «civilização do amor» - como serviço evangélico ao homem e à sociedade. Caros amigos, a Igreja sente como sua missão prioritária, na cultura actual, manter desperta a busca da verdade e, consequentemente, de Deus; levar as pessoas a olharem para além das coisas penúltimas e porem-se à procura das últimas. Convido-vos a aprofundar o conhecimento de Deus tal como Ele Se revelou em Jesus Cristo para a nossa total realização. Fazei coisas belas, mas sobretudo tornai as vossas vidas lugares de beleza. Interceda por vós Santa Maria de Belém, venerada há séculos pelos navegadores do oceano e hoje pelos navegantes do Bem, da Verdade e da Beleza.

Intervenção de Manoel de Oliveira no Encontro do Papa Bento XVI com o Mundo da Cultura, CCB, Lisboa, 12/5/2010 (excerto)

«(...) Considerando (...) a religião e a arte, ambas se me afiguram, ainda que de um modo distinto é certo, intimamente voltadas para o homem e o universo, para a condição humana e a natureza Divina. E nisto não residirá a memória e a saudade do Paraíso perdido, de que nos fala a Bíblia, tesouro inesgotável da nossa cultura europeia? Acossados pelas especulações da razão, sempre se levantam terríveis dúvidas e descrenças, a que se procura opor a fé do Evangelho que remove montanhas. E os seres humanos caminham na esperança, apesar de todos os negativismos. Como diz o padre António Vieira: «Terrível palavra é o NON, por qualquer lado que o tomeis é sempre NON...», terminando por lembrar que o NON tira a ESPERANÇA que é a última coisa que a natureza deixou ao homem. (...) [A]proveito a circunstância para, como pertencente à família cristã, de cujos valores comungo, e que são as raízes da nação portuguesa e a de toda a Europa, quer queiramos ou não, saudar com profunda veneração sua Santidade, o Papa Bento XVI em visita ao nosso País e rogar filialmente que nos deixe a Sua bênção.»

11.5.10

HOMILIA DO SANTO PADRE NA MISSA DO TERREIRO DO PAÇO LISBOA, 11 DE MAIO DE 2010

Queridos Irmãos e Irmãs, Jovens amigos! «Ide fazer discípulos de todas as nações, […] ensinai-lhes a cumprir tudo quanto vos mandei. E Eu estou sempre convosco, até ao fim dos tempos» (Mt 28, 20). Estas palavras de Cristo ressuscitado revestem-se de um significado particular nesta cidade de Lisboa, donde partiram em grande número gerações e gerações de cristãos – bispos, sacerdotes, consagrados e leigos, homens e mulheres, jovens e menos jovens –, obedecendo ao apelo do Senhor e armados simplesmente com esta certeza que lhes deixou: «Eu estou sempre convosco». Glorioso é o lugar conquistado por Portugal entre as nações pelo serviço prestado à dilatação da fé: nas cinco partes do mundo, há Igrejas locais que tiveram origem na missionação portuguesa. Nos tempos passados, a vossa saída em demanda de outros povos não impediu nem destruiu os vínculos com o que éreis e acreditáveis, mas, com sabedoria cristã, pudestes transplantar experiências e particularidades abrindo-vos ao contributo dos outros para serdes vós próprios, em aparente debilidade que é força. Hoje, participando na edificação da Comunidade Europeia, levai o contributo da vossa identidade cultural e religiosa. De facto, Jesus Cristo, assim como Se uniu aos discípulos a caminho de Emaús, assim também caminha connosco segundo a sua promessa: «Estou sempre convosco, até ao fim dos tempos». Apesar de ser diferente da dos Apóstolos, temos também nós uma verdadeira e pessoal experiência da presença do Senhor ressuscitado. A distância dos séculos é superada e o Ressuscitado oferece-Se vivo e operante, por nós, no hoje da Igreja e do mundo. Esta é a nossa grande alegria. No rio vivo da Tradição eclesial, Cristo não está a dois mil anos de distância, mas está realmente presente entre nós e dá-nos a Verdade, dá-nos a luz que nos faz viver e encontrar a estrada para o futuro. Presente na sua Palavra, na assembleia do Povo de Deus com os seus Pastores e, de modo eminente, no sacramento do seu Corpo e do seu Sangue, Jesus está connosco aqui. Saúdo o Senhor Cardeal-Patriarca de Lisboa, a quem agradeço as calorosas palavras que me dirigiu, no início da celebração, em nome da sua comunidade que me acolhe e que abraço nos seus quase dois milhões de filhos e filhas; a todos vós aqui presentes – amados Irmãos no episcopado e no sacerdócio, prezadas mulheres e homens consagrados e leigos comprometidos, queridas famílias e jovens, baptizados e catecúmenos – dirijo a minha saudação fraterna e amiga, que estendo a quantos estão unidos connosco através da rádio e da televisão. Sentidamente agradeço a presença do Senhor Presidente da República e demais Autoridades, com menção particular do Presidente da Câmara de Lisboa que teve a amabilidade de honrar-me com a entrega das chaves da cidade. Lisboa amiga, porto e abrigo de tantas esperanças que te confiava quem partia e pretendia quem te visitava, gostava hoje de usar as chaves que me entregas para alicerçar as tuas esperanças humanas na Esperança divina. Na leitura há pouco proclamada da Epístola de São Pedro, ouvimos dizer: «Eu vou pôr em Sião uma pedra angular, escolhida e preciosa. E quem nela acreditar não será confundido». E o Apóstolo explica: «Aproximai-vos do Senhor. Ele é a pedra viva, rejeitada, é certo, pelos homens, mas aos olhos de Deus escolhida e preciosa» (1 Pd 2, 6.4). Irmãos e irmãs, quem acreditar em Jesus não será confundido: é Palavra de Deus, que não Se engana nem pode enganar. Palavra confirmada por uma «multidão que ninguém pode contar e provém de todas as nações, tribos, povos e línguas», e que o autor do Apocalipse viu vestida de «túnicas brancas e com palmas na mão» (Ap 7, 9). Nesta multidão incontável, não estão apenas os Santos Veríssimo, Máxima e Júlia, aqui martirizados na perseguição de Diocleciano, ou São Vicente, diácono e mártir, padroeiro principal do Patriarcado; Santo António e São João de Brito que daqui partiram para semear a boa semente de Deus noutras terras e gentes, ou São Nuno de Santa Maria que, há pouco mais de um ano, inscrevi no livro dos Santos. Mas é formada pelos «servos do nosso Deus» de todos os tempos e lugares, em cuja fronte foi traçado o sinal da cruz com «o sinete de marcar do Deus vivo» (Ap 7, 2): o Espírito Santo. Trata-se do rito inicial cumprido sobre cada um de nós no sacramento do Baptismo, pelo qual a Igreja dá à luz os «santos». Sabemos que não lhe faltam filhos insubmissos e até rebeldes, mas é nos Santos que a Igreja reconhece os seus traços característicos e, precisamente neles, saboreia a sua alegria mais profunda. Irmana-os, a todos, a vontade de encarnar na sua existência o Evangelho, sob o impulso do eterno animador do Povo de Deus que é o Espírito Santo. Fixando os seus Santos, esta Igreja local concluiu justamente que a prioridade pastoral hoje é fazer de cada mulher e homem cristão uma presença irradiante da perspectiva evangélica no meio do mundo, na família, na cultura, na economia, na política. Muitas vezes preocupamo-nos afanosamente com as consequências sociais, culturais e políticas da fé, dando por suposto que a fé existe, o que é cada vez menos realista. Colocou-se uma confiança talvez excessiva nas estruturas e nos programas eclesiais, na distribuição de poderes e funções; mas que acontece se o sal se tornar insípido? Para isso é preciso voltar a anunciar com vigor e alegria o acontecimento da morte e ressurreição de Cristo, coração do cristianismo, fulcro e sustentáculo da nossa fé, alavanca poderosa das nossas certezas, vento impetuoso que varre qualquer medo e indecisão, qualquer dúvida e cálculo humano. A ressurreição de Cristo assegura-nos que nenhuma força adversa poderá jamais destruir a Igreja. Portanto a nossa fé tem fundamento, mas é preciso que esta fé se torne vida em cada um de nós. Assim há um vasto esforço capilar a fazer para que cada cristão se transforme em testemunha capaz de dar conta a todos e sempre da esperança que o anima (cf. 1 Pd 3, 15): só Cristo pode satisfazer plenamente os anseios profundos de cada coração humano e responder às suas questões mais inquietantes acerca do sofrimento, da injustiça e do mal, sobre a morte e a vida do Além. Queridos Irmãos e jovens amigos, Cristo está sempre connosco e caminha sempre com a sua Igreja, acompanha-a e guarda-a, como Ele nos disse: «Eu estou sempre convosco, até ao fim dos tempos» (Mt 28, 20). Nunca duvideis da sua presença! Procurai sempre o Senhor Jesus, crescei na amizade com Ele, comungai-O. Aprendei a ouvir e a conhecer a sua palavra e também a reconhecê-Lo nos pobres. Vivei a vossa vida com alegria e entusiasmo, certos da sua presença e da sua amizade gratuita, generosa, fiel até à morte de cruz. Testemunhai a alegria desta sua presença forte e suave a todos, a começar pelos da vossa idade. Dizei-lhes que é belo ser amigo de Jesus e que vale a pena segui-Lo. Com o vosso entusiasmo, mostrai que, entre tantos modos de viver que hoje o mundo parece oferecer-nos – todos aparentemente do mesmo nível –, só seguindo Jesus é que se encontra o verdadeiro sentido da vida e, consequentemente, a alegria verdadeira e duradoura. Buscai diariamente a protecção de Maria, a Mãe do Senhor e espelho de toda a santidade. Ela, a Toda Santa, ajudar-vos-á a ser fiéis discípulos do seu Filho Jesus Cristo.